Nyheter i WordPress version 4.8

WordPress 4.8 släpptes för några dagar sedan. Det är den första stora versionsuppgraderingen under 2017, och kommer med några efterlängtade nya funktioner och förbättringar. I den här artikeln visar vi vad som är nytt i WordPress 4.8 och vilka funktioner du kan testa efter att ha uppdaterat dina webbplatser.

Vad är nytt i WordPress 4.8?

WordPress 4.8 är en stor WordPress-utgåva, och om din webbplats inte ligger på en hanterad WordPress-värdtjänst måste du manuellt utföra uppdateringen.

Viktigt: glöm inte att skapa en fullständig WordPress-säkerhetskopiering innan du påbörjar uppdateringen.

Alla nya media-widgets

Det finns tre nya standardwidgets i WordPress 4.8. Användare har efterfrågat dessa widgets under en lång tid, och nu är de äntligen här.

Den nya bildwidgeten i WordPress 4.8

Tidigare om användarna ville lägga till en bild på sidpanelen i WordPress, måste de antingen använda ett plugin eller skriva anpassad HTML.

Med WordPress 4.8 kan du bara dra och släppa bildwidgeten till ett sidofält. Klicka bara på knappen ”Lägg till bild” i widgetinställningarna, och den kommer hämta den välbekanta WordPress-mediauppladdaren.

Du kan ladda upp bilden från din dator eller välja en tidigare uppladdad bild från mediabiblioteket. När du har laddat upp den, klicka på knappen ”Lägg till widget”, och du kommer kunna se bilden i widgetförhandsgranskningen. Glöm inte att klicka på spara-knappen för att lagra dina widgetinställningar.

Videowidget

Ny video widget i WordPess 4.8. I likhet med bildwidgeten innehåller WordPress 4.8 också en videowidget. Den låter dig enkelt ladda upp videor till din WordPressajt, eller visa någon video från YouTube, Vimeo eller någon annan oEmbed-leverantör.

Obs! Vi rekommenderar aldrig att du ska ladda upp videor till din WordPress-webbplats. Istället borde du använda en videoleverantör som YouTube eller Vimeo.

Videowidgeten gör det superenkelt att bädda in videor från populära video hosting-leverantörer.

  • Du måste klicka på knappen ”Lägg till video” i widgeten. Detta kommer att hämta popupen för mediauppladdare.
  • Därefter måste du klicka på ”Infoga från URL” och sedan klistra in videoadressen. Så snart du klistrar in webbadressen hämtar WordPress videominiatyren och visar den.
  • Klicka på knappen ”Lägg till till widget”, och du kommer att se videominiatyren i widgetområdet. Glöm inte att klicka på Spara-knappen för att lagra dina widgetinställningar.

Ljudwidget i WordPress 4.8

Liknande video- och bildwidgets låter ljudwidget dig enkelt lägga till ljudfiler i WordPress- sidfältet. Klicka bara på ”Lägg till ljud”-knappen för att ladda upp din ljudfil.

Widgeten kommer att bädda in ljudfilen i en HTML5-ljudspelare. Den stöder MP3, OGG och WAV- ljudformat.

Visual Editor i Text Widget

Text widget med visuell- och textredigerare i WordPress 4.8. Tidigare var standardtextwidget bara ett vanligt textområde där du behövde lägga till din egen HTML även för mycket grundläggande formatering. WordPress 4.8 kommer med det nya och förbättrade textgränssnittet med visuellt redigeringsstöd.

Det är den lätta versionen av samma visuella editor som du använder för att skriva inlägg och sidor. Den innehåller knappar för att göra texten fet eller kursiv, lägga till listor och länkar. Avancerade användare kan ändå växla till textredigeraren för att skriva HTML manuellt.

Bättre länkredigering i WordPress 4.8

När man använder den visuella redigeraren för att skriva inlägg, upptäckte många nybörjare att det var svårt att flytta markören bort från länken. WordPress 4.8 fixar det problemet och nu kan användare bara trycka höger eller vänster piltangenter för att flytta markören bort från en länk.

WordPress händelser och nyheter-widget

WordPress 4.8 introducerar också den nya ”WordPress News and Events”-instrumentbrädwidgeten. Den visas i instrumentpanelen i ditt WordPress-administrativa område och visar WordPress-nyheter samt WordPress-händelser nära din plats.

Om du har flera användare på din webbplats, så kommer varje användare att se händelser nära sin egen plats. Widgeten försöker automatiskt gissa användarens plats genom att skicka IP-adress, tidszon och språk till api.wordpress.org. Om du använder en VPN-tjänst kommer du se händelserna baserat på den avståndsplats du använder.

Du kan också ändra platsen manuellt för att se händelser i närheten av dig eller från någon annan plats i världen.

Ändringar under huven

WordPress 4.8 ger några spännande ändringar för utvecklare också. Här är några av de nya ”under huven-förbättringarna”.

  • Ändringar i redigerings-API
  • En ny api för TinyMCE-editoren som ska dynamiseras dynamiskt via JS.
  • Variabel anpassningsbredd
  • Om du har använt Live Theme Customizer på stora skärmar, kanske du har märkt att sidofältet ser för smalt ut. WordPress 4.8 gör anpassningsfältets sidovägg bred för att vara proportionell mot användarnas skärmstorlek
  • Användarens namn visas tydligt på redigera-användarskärmen
  • I WordPress 4.8, kommer användarskärmen nu att visa framträdande användarens namn i rubriken

Tag cloud-widgeten kommer inte använda titel-tagg

Tidigare tagg-widget visade antalet inlägg som arkiverades under en tagg i titelns popover. Titel-taggen i koden ersätts nu med mer tillgängligt aria-label-attribut.

Hälsningar,
Freddy Olsson
White Hat SEO.

Vem kom på begreppet SEO?

Vem myntade egentligen begreppet SEO och när utfördes en sökmotoroptimering för första gången i historien? White Hat SEO har granskat informationen om SEO:s ursprung.

År 2008 försökte en person vid namn Jason Gambert att varumärkesskydda termen SEO.

Jason hävdade att han var den första som använde begreppet SEO, i ett e-postmeddelande från 2007. Möjligtvis är det så att han var den första som kallade en optimering för sökmotorer för just SEO, men det faktiska ursprunget till SEO verkar ha skett på ett annat sätt, långt tidigare. Vi får gå tillbaka till en bok från år 1997 – ”Net Results” som Leland Harden, Bob Hayden och Rick Bruner skrev tillsammans. Här är ett utdrag från sidan 137 i denna bok:

Scenen utspelar sig i Heyman-hemmet, sommaren 1995, klockan 03:00 på en måndagsmorgon. Telefonen ringer. Bob, senior vice president för publikutveckling på Cybernautics, tar emot samtalet och mumlar, ”Hej?”

”Varför # $% $ dyker vi inte upp förrän sidan 4 på den här fördömda saken? Sida # $% $ 4, ni # $% $ idioter ”skriker rösten i andra änden.

Han kikar på väckarklockan och ler lekfullt mot sin fru, och Bob frågar: ”Huh?”

Den som ringde var managern för rockbandet Jefferson Starship, som då var en ny Cybernautics-klient. Han var vansinnig i mitten av natten av det faktum att webbplatsen Cybernautics nyligen byggde för bandet dök upp först flera skärmar ner i en sökning på ”Jefferson Starship” i en viss sökmotor.

Som det visar sig var bandet ute på vägen, och managern hade velat visa en klubbpromotor hur hippa Starship var som skulle ha sin egen webbplats. Tyvärr kunde han inte komma ihåg webbadressen (www.jstarship.com), så han sökte efter den på en sökmotor. Till hans stora irritation kom sidan inte upp särskilt nära toppen av listan.

Nästa morgon raglade Bob in på kontoret lite sömnigare än vanligt, samlade personalen och förklarade att bemästra sökmotorns rangordning av webbplatser var en ny prioritet för företaget.

Det visade sig att det som styrde organiska sökresultat då var hur många gånger sökordet upprepades på webbsidan. Cybernautics designers hade gjort ett smakfullt jobb, men sökordet ”Jefferson Starship” repeterades inte så ofta som det gjordes på fansidor om bandet. Så fort Bob låtit sina designers lägga in orden ”Jefferson Starship” på sidan (i litet svart typsnitt mot en svart bakgrund), så rankades sidan helt plötsligt nummer ett. Bandet var nöjda.

Bob och Leland Harden kallade detta nya område för Sökmotoroptimering och snart därefter anställde de sin första SEOM (Search Engine Optimization Manager). Och så föddes SEO.

Källor om historien om SEO

Hälsningar,
Freddy Olsson
White Hat SEO.

Vad är en bra länk inom SEO?

Hur definierar man en bra länk till din webbplats och vad är egentligen en bra länk inom SEO? Detta försöker vi reda ut idag här på Whitehatseo.se.

Googles egen definition på hur man skaffar bra länkar till sin hemsida är:

Det bästa sättet att få ägarna till andra webbplatser att skapa relevanta länkar av hög kvalitet till din webbplats är att skapa unikt, relevant innehåll som blir populärt på internet på naturlig väg. Det lönar sig att skapa bra innehåll – länkar väljs ofta ut redaktionellt för att budskapet anses intressant, och ju mer användbart ditt innehåll är, desto större är chansen att någon annan tycker att innehållet är intressant för webbplatsens besökare och länkar till det.

Detta kan låta enkelt, men är såklart inte det. De flesta är nog dock överens om att webben ska vara en plats där relevant innehåll av hög kvalitet vinner fler röster (länkar) än massproducerat innehåll av låg kvalitet med enda syftet att vinna länkjuice.

Och vad är en dålig länk inom SEO?

Vad som är en bra länk inom SEO är alltså ganska klart, men om du själv ska börja leta efter platser på nätet där du vill lägga till en länk till din webbplats, hur vet du då om Google tycker den platsen är av låg kvalitet eller hög kvalitet? Ta en titt på bilden nedan med den utmärkta förklaringen av vad du bör hålla dig borta ifrån när det kommer till länkbygge, både till och från din webbplats.

Bra länkar inom SEO
Exempel på dåliga länkar till och från din webbplats. Bild: ahrefs.com.
  • Länkar från sidor med automatiskt genererat innehåll
  • Spammiga länkar från kommentarsfält
  • Spammiga länkar från forum
  • Uppenbara betalda länkar som inte är ”nofollow”
  • Länkar från länkkataloger med uppenbar låg kvalitet
  • Länkar från hackade sidor eller från orelevanta sajter
  • Länkar från mestadels utländska sajter (som .ru, cn)
  • Länkar från eget PBN (Private Blog Network)
  • Onaturligt gästbloggande av större skala
  • Uppenbart länkutbyte av större skala

Slutgiltigen så är att det alltid du som avgör vad som är en bra länk eller inte. Gör en allmän bedömning av webbplatsen och se om den är relevant och om du får känslan av om den är underhållen av en seriös webmaster. Lycka till med dina länkar och din White Hat SEO.

Hälsningar,
Freddy Olsson
White Hat SEO.

Global Social Media-statistik Februari 2017

Idag visar vi på White Hat SEO färsk statistik från februari 2017 om hur många i världen som använder olika sociala medier.

Så här ligger det till enligt några nyligen genomförda undersökningar.

  • Facebook är fortfarande platsen med de mest aktiva användare (1.860 miljarder) per månad och 1,74 miljarder aktiva användare på mobilen. Det är ungefär 22% av världens befolkning. (Statista)
  • I USA använder 79% Facebook (75% av män och 83% av kvinnorna), 32% använder Instagram, 31% använder Pinterest, 29% använder Linkedin och 24% använder Twitter. (Pew Research Center)
  • WhatsApp har nu över en miljard användare.
  • Det finns 3,773 miljarder internetanvändare (50% penetration) och 2,789 miljarder aktiva mobila sociala användare (37% penetration) runt om i världen. (Vi är sociala)
  • Den årliga tillväxten av internet och sociala medier aktiva användare runt om i världen var 10% från 2015 till 2016. Tillväxten av aktiva mobilanvändare på sociala medier var 21 procent. (Vi är jättesociala)
  • 97% av vuxna online i åldern 16-64 har besökt eller använt ett socialt nätverk under den senaste månaden.
  • Nästan 80% av alla flickor i Japan i åldrarna 10-19 har ett Twitter-konto (eMarketer)
  • Den genomsnittliga Internet-användaren har 7 konton på sociala medier, upp från 3 under 2012. (Global Web Index)
  • 45% av alla kvinnor online använder Pinterest. (Pew Research Center)
  • 32% av världens tonåringar säger att Instagram är det viktigaste sociala nätverket och de flesta av webbplatsens användare är mellan 18 och 29 år. (Pew Research Center)
  • Snapchat når 41% av alla 18-34-åringar i USA och 150 miljoner människor använder plattformen varje dag. (Snapchat)
  • Sedan 2005 har antalet personer som använder sociala medier ökat från 5% till 69%. (Pew Research Center)

Hälsningar,
Freddy Olsson
White Hat SEO.

Vad är White Hat SEO?

Inom SEO-terminologi är White Hat SEO användningen av strategier och optimering som fokuserar på webbplatsens besökare istället för enbart på sökmotorer. White Hat SEO följer dock alltid fullständigt sökmotorers regler och rekommendationer.

En webbplats som är optimerad för sökmotorer, men även fokuserar på användbarhet och konverteringar kan alltså anses vara optimerad med hjälp av White Hat SEO-metoder.

Exempel på White Hat SEO

  • Seriös sökordsanalys
  • Kvalitetslänkar från rätt webbplatser för att få rätt besökare
  • Innehåll med riktigt värde för mänskliga läsare
  • Genomtänkta titel-taggar och metabeskrivningar
  • Egen grafik och foton på webbplatsen
  • Semantisk märkning med Schema.org på webbplatsen
  • Nedkortade laddningstider på sidorna

White Hat SEO används oftast av den som har för avsikt att göra en långsiktig investering med sin hemsida. White Hat SEO kan även kallas Etisk SEO.

Hälsningar,
Freddy Olsson
White Hat SEO.