Vad är en bra länk inom SEO?

Hur definierar man en bra länk till din webbplats och vad är egentligen en bra länk inom SEO? Detta försöker vi reda ut idag här på Whitehatseo.se.

Googles egen definition på hur man skaffar bra länkar till sin hemsida är:

Det bästa sättet att få ägarna till andra webbplatser att skapa relevanta länkar av hög kvalitet till din webbplats är att skapa unikt, relevant innehåll som blir populärt på internet på naturlig väg. Det lönar sig att skapa bra innehåll – länkar väljs ofta ut redaktionellt för att budskapet anses intressant, och ju mer användbart ditt innehåll är, desto större är chansen att någon annan tycker att innehållet är intressant för webbplatsens besökare och länkar till det.

Detta kan låta enkelt, men är såklart inte det. De flesta är nog dock överens om att webben ska vara en plats där relevant innehåll av hög kvalitet vinner fler röster (länkar) än massproducerat innehåll av låg kvalitet med enda syftet att vinna länkjuice.

Och vad är en dålig länk inom SEO?

Vad som är en bra länk inom SEO är alltså ganska klart, men om du själv ska börja leta efter platser på nätet där du vill lägga till en länk till din webbplats, hur vet du då om Google tycker den platsen är av låg kvalitet eller hög kvalitet? Ta en titt på bilden nedan med den utmärkta förklaringen av vad du bör hålla dig borta ifrån när det kommer till länkbygge, både till och från din webbplats.

Bra länkar inom SEO
Exempel på dåliga länkar till och från din webbplats. Bild: ahrefs.com.
  • Länkar från sidor med automatiskt genererat innehåll
  • Spammiga länkar från kommentarsfält
  • Spammiga länkar från forum
  • Uppenbara betalda länkar som inte är ”nofollow”
  • Länkar från länkkataloger med uppenbar låg kvalitet
  • Länkar från hackade sidor eller från orelevanta sajter
  • Länkar från mestadels utländska sajter (som .ru, cn)
  • Länkar från eget PBN (Private Blog Network)
  • Onaturligt gästbloggande av större skala
  • Uppenbart länkutbyte av större skala

Slutgiltigen så är att det alltid du som avgör vad som är en bra länk eller inte. Gör en allmän bedömning av webbplatsen och se om den är relevant och om du får känslan av om den är underhållen av en seriös webmaster. Lycka till med dina länkar och din White Hat SEO.

Hälsningar,
Freddy Olsson
White Hat SEO.

Global Social Media-statistik Februari 2017

Idag visar vi på White Hat SEO färsk statistik från februari 2017 om hur många i världen som använder olika sociala medier.

Så här ligger det till enligt några nyligen genomförda undersökningar.

  • Facebook är fortfarande platsen med de mest aktiva användare (1.860 miljarder) per månad och 1,74 miljarder aktiva användare på mobilen. Det är ungefär 22% av världens befolkning. (Statista)
  • I USA använder 79% Facebook (75% av män och 83% av kvinnorna), 32% använder Instagram, 31% använder Pinterest, 29% använder Linkedin och 24% använder Twitter. (Pew Research Center)
  • WhatsApp har nu över en miljard användare.
  • Det finns 3,773 miljarder internetanvändare (50% penetration) och 2,789 miljarder aktiva mobila sociala användare (37% penetration) runt om i världen. (Vi är sociala)
  • Den årliga tillväxten av internet och sociala medier aktiva användare runt om i världen var 10% från 2015 till 2016. Tillväxten av aktiva mobilanvändare på sociala medier var 21 procent. (Vi är jättesociala)
  • 97% av vuxna online i åldern 16-64 har besökt eller använt ett socialt nätverk under den senaste månaden.
  • Nästan 80% av alla flickor i Japan i åldrarna 10-19 har ett Twitter-konto (eMarketer)
  • Den genomsnittliga Internet-användaren har 7 konton på sociala medier, upp från 3 under 2012. (Global Web Index)
  • 45% av alla kvinnor online använder Pinterest. (Pew Research Center)
  • 32% av världens tonåringar säger att Instagram är det viktigaste sociala nätverket och de flesta av webbplatsens användare är mellan 18 och 29 år. (Pew Research Center)
  • Snapchat når 41% av alla 18-34-åringar i USA och 150 miljoner människor använder plattformen varje dag. (Snapchat)
  • Sedan 2005 har antalet personer som använder sociala medier ökat från 5% till 69%. (Pew Research Center)

Hälsningar,
Freddy Olsson
White Hat SEO.

Vad är White Hat SEO?

Inom SEO-terminologi är White Hat SEO användningen av strategier och optimering som fokuserar på webbplatsens besökare istället för enbart på sökmotorer. White Hat SEO följer dock alltid fullständigt sökmotorers regler och rekommendationer.

En webbplats som är optimerad för sökmotorer, men även fokuserar på användbarhet och konverteringar kan alltså anses vara optimerad med hjälp av White Hat SEO-metoder.

Exempel på White Hat SEO

  • Seriös sökordsanalys
  • Kvalitetslänkar från rätt webbplatser för att få rätt besökare
  • Innehåll med riktigt värde för mänskliga läsare
  • Genomtänkta titel-taggar och metabeskrivningar
  • Egen grafik och foton på webbplatsen
  • Semantisk märkning med Schema.org på webbplatsen
  • Nedkortade laddningstider på sidorna

White Hat SEO används oftast av den som har för avsikt att göra en långsiktig investering med sin hemsida. White Hat SEO kan även kallas Etisk SEO.

Hälsningar,
Freddy Olsson
White Hat SEO.